Entrevista a Mixa

El passat 20 de juny vam celebrar la I trobada de joves lectors a l'Arts Santa Mònica. Joves lectors, pares, mares, editors, bibliotecàires, traductors, escriptors i més gent vam gaudir d'una experiència increïble amb les conferències, debats i taules rodones sobre la lectura i els joves. La primera entrevistada és la Mixa, quellegista veterana i que molts ja coneixeu. En aquesta entrevista ens parlarà de la màgia de les lectures compartides. No us la perdeu!

 

 1. Quin és el primer record que tens de la lectura? Quin és el primer llibre llegit o que et van llegir?

 

Ostres, en tinc tants de records dels meus primers passos com a lectora! Tan sols us diré que abans inclús d’aprendre a llegir m’encantava agafar tota mena de llibres i narrar en veu alta les històries que m’inspiraven les seves pàgines. De fet, una vegada que em van portar a una llibreria la encarregada va quedar tan fascinada per la meva naturalitat fent veure que llegia que li va demanar a la meva mare si em podia gravar per incloure’m en un reportatge.

Els primers contes que em van narrar els meus pares van ser “Dani el Dofí” i “Pipo el Pececito”, encara que això no us ho puc confirmar personalment perquè encara no havia nascut!

 

2. Qui et va transmetre la passió per la lectura?

 

Li dec moltes coses a la meva mare, i una d’elles és l’amor pels llibres. Em penso que mai li podré tornar la quantitat d’hores que va arribar a invertir en mi llegint juntes, fent viatges a la biblioteca i comprant contes. L’hora d’abans d’anar a dormir era veritablement màgica.  

Amb el meu pare, però, les coses eren una mica diferents... S’adormia escoltant la seva pròpia veu! Quan em llegia Peter Pan rara vegada deixàvem enrere el Big Ben abans de que es posés a badallar!

 

3. Què t’agrada llegir i per què? Sabries dir per què llegeixes?

 

Una vegada em van fer aquesta pregunta i vaig contestar que “llegeixo per la mateixa raó que respiro”. Avui en dia ho segueixo pensant: la lectura s’ha convertit en una part de mi i llegir en un acte reflex que no tan sols em dóna vida sinó que també me’n treu amb la seva absència. Citant l’autor valencià Joan Fuster i Ortells “Els llibres no supleixen la vida, però la vida tampoc no supleix els llibres”. Llegeixo per expandir els meus horitzons i descobrir els mons secrets que s’amaguen més enllà, llegeixo per escapar-me del tràfec del dia a dia i tornar amb un somriure... 

 Respecte els meus gustos lectors, alhora de valorar bé un llibre -igual que la degustació d’un vi- em guio perquè primer de tot, faci bona pinta. Que els seus colors m’entrin pels ulls i prometin sorprendre’m. La procedència i l’anyada no m’importen gaire mentre que el seu contingut sigui fresc i original, amb notes molt variades d’aventura, misteri, humor, fantasia, ciència-ficció... De tant en tant, però, també m’agrada provar d’altres menes sempre i quan tinguin un regust dolç, emotiu o profund, però per sobre tot... Que em deixin amb ganes de més!

 

4. Abans de que ens expliquis la teva experiència, explica’ns breument què és una Lectura Compartida. I quines característiques ha de tenir per ser bo.

 

Una Lectura Compartida és una manera ben especial de descobrir i viure un llibre: durant un mes tants lectors com vulguem ens apuntem a llegir una obra tots alhora i compartir les impressions que aquesta ens dóna capítol a capítol. 

 Com vaig explicar a la Trobada de Joves Lectors, a mi m’agrada comparar-les amb la composició d’una gran obra d’art col•lectiva: per a tenir èxit és important comptar amb un bon llenç (el llibre que llegirem) i uns quants pintors inspirats llestos per començar! Després, tot és qüestió de deixar volar la imaginació i veure com les opinions i reflexions omplen una paleta de colors extensa i molt variada que en lloc de conglomerar-se es solapa creant combinacions precioses que aprofundeixen les unes en les altres. I un cop finalitzada l’obra, no hi ha res millor que donar una pas enrere, meditar sobre el que hem creat, i esperar a veure quines reaccions experimenta altra gent!

 

5. Què et motiva o t’ha motivat a moderar Lectures Compartides?

 

Moderar una Lectura Compartida per a mi és tot un repte personal. L’objectiu a assolir: aconseguir apropar als lectors tan com sigui possible a la meva visió d’un llibre o al que crec que aquest vol transmetre. La meva recompensa: pensar que encara que hi hagi gent a qui aquest llibre no li acabi de fer el pes, hauran gaudit tant del viatge i la companyia que seran igualment una mica més feliços i savis.

 

6. Ens poses un exemple de Lectura Compartida que hagis moderat i que estiguis particularment satisfeta?

 

La veritat és que em sento molt orgullosa del resultat de totes les Lectures Compartides que he moderat fins ara, però em penso que puc afirmar sense dubtar que la LC que va marcar un abans i un desprès a la meva vida va ser la de Wonder de R.J. Palacio.  

Crec que plegats vam trobar la combinació perfecta per crear la pedra filosofal de les Lectures Compartides! I és que cada LC té un potencial inimaginable al seu interior però, al igual que a l’alquímia, cal barrejar les quantitats idònies de participació i lideratge per aconseguir crear or de veritat. 

 M’explico: el moderador d’una LC és com un director d’orquestra. Encara que els músics ho tenen tant per la mà que ho podrien fer tot ells solets, la veritable feina del director és marcar subtilment el ritme per evitar que algú s’acceleri i ser la referència que ajunta dos instruments que estan massa lluny per escoltar-se. L’equilibri entre tots ha de ser l’adequat perquè... Us imagineu una orquestra sense músics? O un director que només surti a saludar? Amb “Wonder” la coordinació va ser perfecta i tothom va donar el millor de si, interpretant així una simfonia preciosa!

 

7. Ens poses un exemple de Lectura Compartida que no hagis fet tu, però que t’hagi agradat molt? 

 

Només una? Que difícil que m’ho poseu! No és gens fàcil decidir-se, però crec que escolliré Fora de mi (Sharon M. Draper), moderada per la Ju666 l’any passat. Possiblement, al ser un llibre emotiu, divertit i profund semblant a Wonder els participants ens vam obrir més els uns als altres, però decididament haig de remarcar el treball en equip i la moderació de la Ju666. Les seves preguntes ens van fer meditar de valent i tots vam aportar anècdotes i curiositats que van enriquir moltíssim la lectura. Només us diré que una LC condeix de veritat quan t’emociones al rellegir-la!

 

8. Quina feinada! És espectacular el resultat. Hi dediques moltes hores? Com et ve la inspiració? Quines pautes segueixes per fer les moderacions i propostes de lectura?

 

A mi personalment m’agrada posar-me el llistó ben alt alhora de moderar una lectura i intento dedicar-hi tant de temps com sigui necessari. Si crec que una novel·la té potencial, començo a visualitzar com a aniria la LC i les idees venen soles! Però encara que plantejar els debats a consciència i animar el tema és absorbent, analitzar el llibre i dur a terme el treball de recerca és d’allò més complex.

 La LC de Serena (Dolors Garcia i Cornellà) va ser una passada en aquest aspecte... Al tractar-se d’una novel•la històrica ambientada a la Barcelona del segle XV, em vaig entretenir a buscar el significat d’algunes paraules antigues, trobar imatges sobre roba, mobles i utensilis d’aquella època, informar-me més sobre la ciutat i els escenaris on té lloc la història, posar als lectors en context sobre la situació política de Catalunya... Tot el que fes falta per ajudar a submergir-nos millor en la trama. I crec que va tenir el seu efecte! Una de les lectores em va arribar a demanar permís per fer servir part del meu treball en un projecte sobre el llibre que havia de presentar a classe. ^^

 

9. Sovint, sentim dir que les noves tecnologies, internet i les xarxes socials són quelcom negatiu, oposat a la lectura. Què en penses? Explica’ns la teva experiència a la xarxa . Com, quan i per què et vas introduir en aquest món, què té que us fascina i quin plus afegeix a la lectura convencional.

 

La lectura és màgica: com diu l’astrònom Carl Sagan, “Els llibres trenquen les cadenes del temps”. Per un altre cantó, les noves tecnologies tenen el poder d’escurçar les grans distancies, i juntes –lectura i tecnologia- creen la combinació perfecta per dominar l’espai-temps. Simplement hem de tenir en ment que tot poder comporta una gran responsabilitat, i en aquest cas, hem de saber trobar l’equilibri idoni. 

 Per la meva part, aquest any s’han complert set primaveres des de que, gràcies a la web educativa Edu365, vaig descobrir el QL. Jo sempre he sigut una gran lectora, però gràcies a la seva immensa biblioteca online aviat vaig descobrir un munt de col•leccions que serien les meves preferides i em vaig sentir molt afortunada de poder compartir la meva opinió amb lectors de tota Catalunya que entenien el meu amor pels llibres senzillament fent clic a l’ordinador... A més a més, compta amb un munt d’avantatges sobre els clubs de lectura tradicionals com ara jocs, activitats i concursos per a totes les edats! 

 Sumar-m’hi ha sigut una de les millors decisions de la meva vida! El QL s’ha convertit en una segona llar i els quellegistes en part de la meva família. 

 

10. Deu ser una gran recompensa saber que la gent descobreix el llibre d’una manera especial quan en fa una Lectura Compartida i la moderes tu. T’ha explicat algú que gràcies a la teva moderació, el llibre li hagi encantat?

 

Sí, i tant! Com ja he dit abans, quan una lectura és un èxit es nota principalment perquè els participants ens emocionem. Si el simple fet d’acabar un llibre que ens ha agradat sempre resulta una mica trist, imagineu-vos posar fi alhora a una aventura que ens ha fet valorar més el que tenim, créixer com a persones i conèixer més íntimament a companys lectors! Amb les LC donem encara més profunditat i sentiment als llibres perquè cada vegada que els rellegim recordarem tot el que hem aprés i com de bé ens ho hem passat plegats!

 

11. Com et sentiries si sabessis que una persona que no ha sentit mai interès pels llibres, et digués que gràcies a una lectura compartida moderada per tu s'han despertat en ell les ganes de llegir?

 

Ostres, doncs per mi seria com si m’haguessin concedit el major dels honors! Em faria revalidar encara més el que penso, i és que el plaer de la lectura és una petita llavor que tan sols necessita una mica de dedicació per arribar a créixer fins a llocs insospitats.

 

12. Recomana’ns breument tres llibres. Si n’has fet una Lectura Compartida, posa’ns l’enllaç! 

 

Doncs, com no podria ser de cap altra manera, en primer lloc us recomano “Wonder” (R.J. Palacio) que vaig proposar com a Lectura Compartida perquè, entre moltes altres qualitats, reflectia un dels preciosos missatges no verbals del QL: tria sempre ser considerat. Fitxa del llibre: AQUÍ

 En segon lloc, faig una menció especial a la meva estimada “Serena” (Dolors Garcia i Cornellà) perquè amb la seva LC els participants ens vam encomanar de la valentia i determinació de la protagonista i vam tenir la impagable oportunitat de debatre la novel•la amb la seva amabilíssima autora. Fitxa del llibre: aquí

 I per últim però no menys important, no seria la Mixa si no us recomanés un llibre del meu escriptor preferit, Terry Pratchett –l’autor més robat a les llibreries del Regne Unit-. Ja sabeu que us animo a llegir sencera la col•lecció de Mundodisco –que porta venuts més de setanta milions d’exemplars arreu del món-, però per anar fent boca proveu amb “Ritos Iguales”... Descobrireu d’on va treure J. K. Rowling gran part de les seves idees! Fitxa del llibre: AQUÍ

 

 

Moltíssimes gràcies per concedir-me aquesta entrevista –les experiències inoblidables al QL se’m comencen a acumular!- i gràcies també a vosaltres, lectors, per haver dedicat el vostre temps a llegir-la. Simplement espero que a canvi hagi aconseguit arrencar-vos un petit somriure ;)

 

Mx


Write a comment

Comments: 0